Q & A

Kuinka pääsen alkuun tuotteen myyjänä tai vuokralle antajana?

1. Lataa App – kirjaudu sisään ”member-koodilla”. Saatavilla iOs ja Anrdoid.

2. Rekisteröidy käyttäjäksi ja varmenna tilisi sähköpostiin lähetetyllä linkillä. Tee profiilistasi sinun näköinen ja kerro siellä itsestäsi. Hyväksy samalla palvelun käyttöehdot.

3. Listaa myytävät ja/tai vuokrattavat tuotteet. Ilmoituksien tekeminen on helppoa ja vaivatonta – seuraat vain ohjeita

4. Kommunikoi potentiaalisten ostajien ja tuotteidesi vuorkraajien kanssa – hyväksy kaupat

5. Lähetä tuote turvalliseti lähetyskoodilla tai sovi treffit paikan päälle

6. Muista arvostella vuokralainen laina-ajan jälkeen. Tämä on koko homman idea – luotettavat käyttäjät!

Kuinka pääsen alkuun tuotteen ostajana tai vuokraajana?

1. Lataa App – kirjaudu sisään ”member-koodilla”. Saatavilla iOs ja Anrdoid

2. Rekisteröidy käyttäjäksi ja varmenna tilisi sähköpostiin lähetetyllä linkillä. Tee profiilistasi sinun näköinen ja kerro siellä itsestäsi. Hyväksy samalla palvelun käyttöehdot.

3. Lähetä osto- tai vuokrauspyyntö tuotteen omistajalle. Kortiltasi tehdään katevaraus kun omistaja on hyväksynyt pyynnön. Psst, jos vuokraaminen epäilyttää – osta tuote, käytä, huolla ja myy eteenpäin sovelluksessa.

4. Vastaanota tuote halutusta Matkahuollon toimipisteestä tai sovi treffit sovittuun paikkaan

5. Jätä arvostelu myyjästä ja tuotteesta, muista että sinutkin arvostellaan vuokraajana!

Miksi tämä ei ole kaikille avoin sovellus?

Yksi arvoistamme on tietenkin yhteisöllisyys. Haluamme, että sovelluksen käyttäjät omaavat samanlaiset arvot kuin KULTilla on. Tärkeintä on luottamus ja vähentääksemme sen ravistelua, haluamme että arvostat ja pidät huolen tuotteista niille kuuluvalla tavalla. Voit tehdä jäsenhakemuksen TÄÄLTÄ. Kysymme muutaman kysymyksen ja pääset tutustumaan käyttöehtoihin. Jos koemme, että nautimme kanssasi luottamuksesta, pääset ehdottomasti mukaan yhteisöömme.

Tarvitsenko profiilikuvan ja miksi minulta kysytään pituutta ja vaatekokoani?

Suosittelemme että lisäät itsestäsi profiilikuvan, koska se auttaa rakentamaan luotettavuutta käyttäjien keskuudessa saadessamme ”kasvot” tuotteiden omistajalle. Kuva tulee olemaan todella pienellä ja muita tietoja, koon ja pituuden lisäksi emme näytä sinusta.

Oman vaatekoon ja pituuden ilmoittaminen on erittäin tärkeää kun hahmotamme tuotteen istuvuuden itsemme päälle. Tuote kuvattuna päälläsi on vielä pisteenä iin päällä.

Miksi on tärkeää kuvailla ja kuvata tuote mahdollisimman tarkasti ilmoituksissa?

Ymmärrämme kaikki, että tuote saattaa olla käytetty ja ei ole uutta vastaavassa kunnossa. Kun ilmoitat tuotteesi myös vuokralle on tärkeää, että kuvailet tuotetta niin, että sen vuokraaminen on helppoa ja kaikki tarvittavat tiedot ovat ilmoitettuna. Mitä enemmän kuvailet tuotetta, sitä enemmän vältyt lisäkysymyksiltä. Kerralla hyvin kuvattu ja kuvailtu tuote lisää sen vuokrauskertoja. Kerromme parhaimmat vinkit tuotteiden kuvaamiseen blogissa! Olethan itse myös tarkka kun ostat tai vuokraat tuotteita?

Milloin saan maksun myynti-/vuokraustapahtumasta tililleni?

Varmistahan vielä, että olet ilmoittanut pankkitilinumeron profiiliisi. Maksu tulee tilillesi 5-7 arkipäivän kuluessa siitä kun olet jättänyt arvostelun tuotteesta ja myyjästä myös toisten käyttäjien nähtäväksi.

Kuinka monta tuotetta voin ilmoittaa myytäväksi ja/tai vuokrattavaksi yhteisöön?

Niin monta kuin haluat! Mitä enemmän tuotteita, sitä enemmän rahaliikennettä tilillesi – keep it coming!

Millaisia rajoituksia on tuotteiden lisäämiselle?

Koska haluamme rajata tuotteet laadukkaisiin ja hyväkuntoisiin tuotteisiin, emme suosi pikamuotiketjujen tuotteita (niille on oma markkinapaikka). Sallimme kuitenkin tunnetun ruotsalaisjätin yhetistyömallistot yhteisössä. Alusvaatteet ja uimapuvut eivät kuulu valikoimiimme. Jaamme tuotteet neljään kategoriaan: 1. Suomalainen design 2. Edukkaammat (Cos, &otherStories, Arket) 3.Mid-fashion (Acne, Ahtinna Kolea, Marimekko) 4.High-Fashion (Gucci, Prada). Hyvänä muistisääntönä on Second Hand tuote jonka jälleenmyyntiarvo on alle 20e, se ei kuulu yhteisöömme

Mistä tiedän, että tuote on hyvä vuokratuote ja kuinka hinnoittelen sen? Viikko- ja kuukausivuokrahinta?

Tuotteesi on loistava vuokratuote ja tuo iloa muillekkin silloin kun se täyttää osan näistä kriteereistä: Erikoinen, helppohoitoinen, se on jäänyt vaatekaappiisi, mutta et haluaisi kuitenkaan luopua siitä ja olet pitänyt hauskaa se päälläsi! Voit valita tuotteen vuokrattavaksi viikoksi tai kuukaudeksi eteenpäin. Jos tuote tulee käyttää pesulassa, lisääthän tuotteen hintaan pesulakustannuksen. Katso hinnoitteluesimerkki KULTin sovelluksen profiilista tai lue siitä blogissamme.

Kuka huoltaa myynti- ja/tai vuokratuotteen?

Laadun lisäksi arvostamme todella paljon siistejä tuotteita. Tuotteen on oltava sellaisessa kunnossa, että vuokraaja voi sen heti saatuaan päälleen laittaa. Eli ei tahroja, pesty, huollettu ja mielellään täysin tuoksuton – siinä kunnossa kun se on ilmoituksessa.

Lainaaja palauttaa tuotteen käytettynä, jolloin tuotteen huolto jää vuokralle antajalle. Miksi? Tuotteen omistaja on ennenkin huoltanut tuotetta ja tietää kuinka se tehdään niin, että se ei vahingoitu. Omistaja vie tuotteen pesulaan mikäli se sitä hänen mielestään vaatii ja on lisännyt pesulahinnan tuotteen kokonaishintaan jo alunperin. Vinkkejä kotihuoltamiseen voit lukea täältä.

Milloin lähetän tuotteen ja milloin voin ilmoittaa tuotteen uudelleen vuokrattavaksi?

Yhteistyökumppanimme on Matkahuolto.

Paketin kuljetusaika on 1–3 arkivuorokautta, Ilmoitamme vastaanottajalle yhteisössämme ja tekstiviestillä tai sähköpostilla, kun paketti on noudettavissa.

Lähetä tuote hyvissä ajoin eli kolme (3) arkivuorokautta ennen laina-ajan alkua. Lainaaja pitää tuotteen itsellään seitsemän (7) vuokrokautta) tai yhden kuukauden, jonka jälkeen hän lähettää sen takaisin.

Hyvä nyrkkisääntö on, että tuotteesi saattaa olla lainassa kokonaisuudessaan max. kaksi (2) viikkoa. Tai viisi (5) viikkoa.

Ilmoitathan tuotteesi taas näkyviin kun tuote on valmis vuokrattavaksi ja olet ehtinyt sen huoltamaan seuraavaa käyttäjää varten.

Kuinka pitkä vuokra-aika voi olla vähintään ja enintään?

Yhteisössämme on mahdollista ilmoittaa tuote vähintään viikoksi vuokralle. Vaikka tuote olisikin vain viikonlopun juhlissa käytössä – sinulla ei ole kiire palauttaa sitä heti käytön jälkeen. Kuukausivuokra on siitä hyvä juttu, jos haluatkin nauttia hieman arkisemmasta asusta pidempään ja saavutat uutuuden tunteen, jonka jälkeen oletkin valmis palauttamaan tuotteen. Psst, tiesitkö että ostaessasi vaatteen omaksi, uutuuden tunne katoaa alle kuukaudessa?

Kuinka palautan tuotteen?

Palauta tuote lähetetyssä pakkauksessa näkyvään osoitteeseen, maksa postitusmaksu ja nappaa kuitti talteen palautuksesta. Ei hätää, ilmoitus palautuksesta ilmoitetaan automaattisesti tuotteen omistajalle puolestasi.

Muistathan, että vuokralle antaja arvio myös sinut vuokralaisena!

Mitä jos tuotteeseen läikkyy punaviiniä tai jää joku muu vaikea tahra laina-aikana?

Vaikka tuotteen huolto jää tuotteen omistajalle, voit silti antaa tuotteelle ensiapua tahran poistamiseen jotta se varmasti saadaan pois.

Tässä parhaat niksi ensihätään: muuten tuotteen huollosta voit lukea täältä.

Voinko tehdä lisäyksiä tai korjauksia tuotteeseen laina-aikanani?

Tuotteeseen ei saa tehdä korjauksia eikä lisäyksiä, ellei se tuotteen omistajalle erikseen sovi.

Vinkki! Jos mekon helma on kuitenkin liian pitkä, voit heittää korkkarit jalkaan tai “kuroa” mekkoa hiukan lyhyemmäksi esimerkiksi vyöllä. Asusteilla leikittely on erittäin sallittua – stailaa omalla tavalla!

Mitä jos tuote ei sovikaan minulle tai ei ole siinä ilmoitetussa kunnossa?

Sääntöjemme yksi määritelmä on se, että tuotteen omistaja kuvailee tuotetta tarkoin ja kuvaa sen itsensä päällä (jos se on mahdollista). Voit tarkastaa aina profiilista myyjän ilmoittaman oman koon sekä pituuden ja arvioida sopisiko tuote mahdollisesti sinulle. Mikäli tuote on käynyt esim. pieneksi omistajalle, hän on velvollinen kertomaan siitä ilmoituksessa.

Jos tuote ei ole ollut ilmoitetussa kunnossa, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme heti tuotteen saadessasi. Älä arvioi tuotetta, sillä se pidättää maksun etenemisen. Otathan tuotteesta silloin kuvia todistukseksi, jotta pääsemme selvittämään asiaa.

Voit palauttaa tuotteen omistajan osoitteeseen. Maksa myös palautusmaksu, nappaa kuitti talteen ja korvaamme sen sinulle. Olemme tukenasi kaikissa tilanteissa ja lähtökohtaisesti pystymme hallinnoimaan tuotteen maksua, mutta emme ole korvausvelvollisia mikäli tuote häviää tai tuhoutuu.

Mitä jos tuote varastetaan minulta tai se tuhoutuu lopullisesti laina-aikana?

Tuotteen omistaja on merkinnyt tuotteeseensa aina myyntihinnan/korvaussumman mikäli tuotteelle käy vuokrausaikana niinkin huonosti ettei se palaudu käyttökelpoisena takaisin. Lainaaja on velvoitettu korvaamaan myöhemmin vuokrahinnan lisäksi tuotteen myyntihinta/korvaussumma. Ensisijaisesti olethan yhteydessä asiakaspalveluumme ja sen jälkeen omaan vakuutusyhtiöön korvauksia varten. Useimmat vakuutusyhtiöt korvaavat yrityksen kautta vuokratun tuotteen ja yleensä se kuuluu kotivakuutuksen piiriin. Tästä voit kysyä lisää omalta vakuutusyhtiöltäsi. KULT COMMUNITY OY pidättää oikeuden korvata tuotetta kokonaisuudessaan tuotteen omistajalle.

Mitä jos tuote ei saavu ajoissa?

Tuote pääsääntöisesti lähetetään sinulle kolme vuorokautta aiemmin kun laina-aikasi alkaa. Yhteistyökumppanimme lupaa jakaa paketit 1-3 arkivuorokaudessa ja haluamme ottaa varman päälle ja ohjeistamme vuokralle antajaa lähettämään tuotteen kolmea päivää aiemmin.

Huomioithan että voit itse pelata myös saapumisajalla ja varmistaa tuotteen saapumisen ajoissa tärkeään hetkeesi.

Muistathan ottaa sovelluksen ilmoitukset käyttöön, muistutamme sinua laina-ajan päättymisestä siellä.

Voinko peruuttaa vuokrauksen?

Voit peruuttaa vuokrauksen viimeistään seitsemän (7) päivää ennen vuokra-ajan alkua ja rahat palautetaan kortillesi kokonaisuudessaan 5-7 arkipäivän kuluessa.

Paljonko tuotteen vuokraaminen maksaa?


Tuotteen ilmoitus näyttää sen viikottaisen tai kuukausivuokrahinnan, jonka tuotteen omistaja on asettanut. 

KULTin palvelumaksu ja rahanvälittäjämme Stripen palvelumaksu kuuluu samaan pakettiin ja se on yhteensä 15%. Kun teet ostoksia yhteisömme kautta, se auttaa ylläpitämään sovellusta, kehittämään palvelua ja tarjoamaan teille loistavan kokemuksen käyttäjinä.

Tuleeko minun puhdistaa tuote sen saapuessa?

Muistetaan että kyse on käytetyistä tuotteista ja ne eivät voi olla uutta vastaavassa kunnossa.

Tuotteen omistaja on huoltanut tuotteen sovitusti ennen uutta vuokraustapahtumaa. Emme voi vaatia hajusteettomien pesuaineiden käyttöä, mutta ei huolta, voit tuulettaa tuotetta tai raikastaa sitä pakastimessa pussin sisällä. 

Voit joutua silittämään/höyryttämään tuotetta, riippuen tuotteen materiaalista. Kuljetuksissa tuotteet ovat pakattu tiiviisti ja emme aina voi välttyä ryppyyntymiseltä.

Jos koet, että tuote ei ole sen ilmoitetussa kunnossa, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme välittömästi ja pidätämme maksun. Olemme yhteydessä tuotteen omistajaan ja sinun ei tarvitse sitä tehdä. Otathan kuvia todisteeksi vioista ja lähetät ne meille. Arvioinnin voit tehdä kun ilmoitamme tapahtuman käsitellyksi.

Voinko varata tuotteen etukäteen?

Tottakai voit! Maksu varataan kortiltasi normaaliin tapaan ja veloitetaan vasta kun vuokraustapahtuma on toteutunut. Ethän kuitenkaan tee turhia varauksia, sillä joku muu voi haluta tuotteen samaan aikaan.

Mitä jos tuotteen ostaja/vuokraaja pyytää maksua sovelluksen ulkopuolelta?

Yhteisön käyttäjät ovat osoittaneet luotettavuutta ja ovat siksi päässeet osaksi yhteisöämme. Käyttöehdoissamme lukee, että KULT-alustapalveluun sitoutuneet käyttäjät sitoutuvat tekemään kaupat ja vuokraustapahtumat sovelluksen kautta. Mikäli näin ei tapahdu tai huomaat epäsopivaa toimintaa, ilmoitathan siitä ystävällisesti heti asiakaspalveluumme contact@kult.fi.